A színek viszonylagossága

Az élénk szín a tompább szomszédságától a saját ellentétének hatását váltja ki, ahogy a magas ember mellett a középtermetű is alacsonynak látszik. Hozzájárul ehhez a szemünkben létrejövő idegreflex is.
szinek
Élénk vörös környezetben például a semleges szürke is zöldes-szürkének látszik, a zöldes-szürke pedig zöldnek, a tompa zöld élénk zöldnek. Ugyanez a szürke élénk zöld környezetben vörösesnek hat. A rozsdabarna kék környezetben élénk narancsszínűnek hat, sárga környezetben lilás-barnának, piros környezetben tompa barnának, mert mindegyik a saját ellentéte felé löki.

Egy szín élénkségét általában az ellentétes környezet fokozza a rokon környezet, csökkenti. Éppen ezért az élénk színnek már nincs szüksége éles ellentétre. Ha két ellentétes élénk szín kerül egymás mellé, akkor egymás erejét úgy felfokozzák, hogy egyik sem érvényesülhet a másik miatt, hanem viaskodnak, rikítanak. Hogy két szín közül az egyik érvényesülhessen, a másikat alá kell rendelni. Az élénk szín tehát akkor érvényesül a legteljesebben, ha a letompított ellentétének környezetébe kerül.
szinek
Például az élénk zöld nem a tiszta piros környezetében, hanem a barnás-vörös környezetben érvényesülhet a legjobban, a sárgás-zöld inkább a lilás-vörösesbarna környezetben, a kékes-zöld inkább a narancsos, vagy rozsdás-vörösesbarna környezetben.
szinek
A színeknek azonban sötétségi fokuk is van. Mentől sötétebb színek közé kerül egy világos szín, annál világosabbnak látszik - és viszont. Például egy barnássárga folt világos citromsárga környezetben sötét szürkésbarnának hat, sötét ibolyás kék környezetben, viszont világos aranysárgának.
Ha két közelálló pl. rózsaszín és narancssárga sötétségi foka egyezik, akkor a kettő összefut, különbségük elmosódik.


Nyomtatásra és gyengén látóknak!

Cikk információk:

Cím: A színek viszonylagossága
Dátum: '06.03.01
Kategória: Stílusokról általában
Következő cikk: » A skandináv stílus
Előző cikk: « A minimál fürdőszoba

Kezdőlap

Hirdetés